Itt van 3 tipp, ami segít elhinni, hogy te is jó szakértő vagy és a médiában a helyed!
A szakértői önbizalom gyakorlással születik. Már ha észrevetted, elhitted, hogy amihez értesz, ahogy te mondod, az és úgy nagyon is értékes.
Ha én újságíróként vagy akár a magánéletemben szakértőt keresek, akkor leginkább egy olyan embert keresek, aki adott területen segít nekem eligazodni. Aki érthetően magyaráz és akihez valamiért tudok hozzá kapcsolódni.
Nem gondolom túl.
A lényeg, hogy nálam jobban ismerje a játékszabályokat, a körülményeket, a kontextust. Azt, hogy mi minden történhet adott területen és minek mi lehet a hatása, következménye. Mi az, ami elromolhat, mi az, ami segíthet?
Tulajdonképpen ez a lényeg.
Szakértő szakácsnők
Vegyük például a lekvárfőzést.
Ha 10 éve rendszeresen főzöl be lekvárt a családodnak, és én még soha nem főztem be lekvárt, akkor bátran kijelenthetjük, hogy hozzám, és még sok más lekvártudatlan társamhoz képest, te a lekvárfőzés szakértője vagy.
Igen, még akkor is, ha erről semmiféle papírod nincs, nem vagy szakács, sem pedig a lekvárfőzés professzora, és eddig még csak a családod dicsért meg a spájzba halmozott finomságokért.
Ha megkérdezlek, nagyon sok hasznos információt fogsz tudni nekem átadni arról, hogy milyen gyümölcsből érdemes főzni, mekkora edény kell hozzá, mennyi ideig tart a folyamat, mennyi cukrot használjak, vagy hogy a tartósítószernek mikor van szerepe.
Sok apró tényező, amiről nekem fogalmam sincs, te viszont ezekben mind tudsz nekem segíteni, hogy ne rontsam el, amikor életemben először elmegyek gyümölcsöt és befőttes üveget beszerezni…
Jobban értesz hozzá, mint én!
Ha újságba mész nyilatkozni szakértőként, akkor érdemes úgy gondolni a helyzetre, hogy te valamihez értesz, amihez a másik kevésbé ért.
És nagyon előnyös, ha minél egyszerűbben és minél közérthetőbben tudod átadni a tudásodat.
Imádom az olyan munkacímeket, mint például:
3 dolog, amit ne ronts el lekvárfőzéskor, vagy 3 gyümölcs, amiből tutira jól sikerül a lekvárod.
Jöjjön tehát
3 dolog, ami segít felvállalni magad szakértőként
1. Nem kell minden kérdésre tudnod a választ
Elég, ha egy pici keretrendszerben tudsz segíteni eligazodni a hallgatónak, olvasónak, ügyfelednek.
Ha ezt belátod, akkor talán nagyobb önbizalmad lesz ahhoz, hogy meg merj szólalni, hogy saját magadra értékes nyilatkozóként tudj gondolni.
2. Beszélj az ügyfeleiddel szerzett tapasztalataidról!
Szerencsés visszanyúlni megtörtént esetekhez.
Ha csak egyetlen történetet elmesélsz, kvázi esettanulmányként, abból sokkal többet kap a hallgató/olvasó, mint ha megpróbálsz általánosan beszélni a szakterületedről messziről összegezve a tanulságokat.
Az általánossághoz nehezebb kapcsolódni. De ha látok valakit, aki hasonló kérdésekkel küzd (hogy például honnan szerezzen megfelelően érett sárgabarackot), vagy olyan helyzetben van, mint én (hogy attól fél, hogy feleslegesen dolgozik vele, és a végén ehetetlen lesz), annak kíváncsi leszek az útjára, megoldásaira. Ha neked szakértőként van rá megoldásod, vannak jó gyakorlataid, akkor azokat átadva, kis lépésenként bizalmat ébresztesz bennem.
3. Gondold végig, hogy mik azok a kis részek, amik másoknak értékesek.
Egy-egy élethelyzethez, problémához, kérdéskörhöz kapcsolódóan mi az a 3-5 legfontosabb tudnivaló, amit át tudsz adni – jól keretezve, érthető módon.
Ezek az alapok
Az alapok alapja pedig, hogy észrevedd: értékes a mondanivalód, értékes a tudásod.
Ha nem hiszed, könnyen bebizonyítom.
És ha szívesen olvasnál még többet PR-ról lekvárfőzős egyszerűséggel, akkor iratkozz fel a hírlevelemre a johiremvanpr.hu/hirlevel oldalon.